Die GC32 Racing Tour will wieder durchstarten

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Repost aus Tip & Shaft Magazin

Den Originalartikel findest du unter: tipandshaft.com/gc32/gc-32-racing-tour-veut-redecoller

(übersetzt mit deepl.com)

28. Juni 2021 – GC32 

Nach einem Jahr Pause aufgrund von Covid wird die GC32 Racing Tour nächste Woche mit dem ersten von vier Events der Saison in Lagos, Portugal, wieder aufgenommen. Sechs Teams sind am Start, eine geringere Beteiligung als in den Vorjahren, die sich aber im Laufe der Saison steigern sollte. Tip & Shaft wirft einen Blick auf diese Rennstrecke, auf der sich Besitzer und Profis treffen.

Die bahnbrechende GC32 Racing Tour, die 2015 ins Leben gerufen wurde, geht nach einem leeren Jahr 2020 in Lagos in ihre sechste Saison, trotz der Versuche ihres Direktors, Christian Scherrer, zu retten, was zu retten war. “Wir haben versucht, zwei Veranstaltungen zu organisieren, in Lagos und am Gardasee, aber mit der Einschränkung des internationalen Reiseverkehrs konnten wir keine Drei-Boote-Veranstaltung machen, also haben wir abgesagt. Es war offensichtlich ein kompliziertes Jahr, wir haben unsere Zeit damit verbracht, Pläne B und C zu machen, es war eine Menge Arbeit, endlich nicht mehr zu fahren. “

Im vergangenen Dezember angekündigt, musste auch das Programm für die Saison 2021 überarbeitet werden: “Wir hätten eigentlich früher beginnen sollen, im April in Port-Camargue, und dann ein zweites Event in Riva del Garda machen sollen, aber wir waren wieder gezwungen, den Zeitplan neu zu justieren. Wir haben versucht, pragmatisch zu sein und etwas Einfacheres und Konzentrierteres zu machen, auch mit dem Ziel, nicht zu viel Geld auszugeben, denn das letzte Jahr war kompliziert”, so der Schweizer weiter.

Die Saison wird daher vier Veranstaltungen umfassen (statt der üblichen fünf), die ersten beiden in Lagos, Portugal (30. Juni bis 4. Juli und 28. Juli bis 1. August), die dritte, die Weltmeisterschaft, im September in Villasimius (Sardinien) und die vierte im November auf dem Salzsee von Mar Menor, südlich von Murcia (Spanien).

 

Zwischen 300.000 und 500.000 Euro Budget für die Saison

Das Gesamtbudget der GC32 Racing Tour beträgt laut Christian Scherrer rund 500.000 Euro (ohne die Sach- und Dienstleistungen der Städte) und wird durch die Startgelder finanziert: 10.000 Euro pro Veranstaltung, also 40.000 in diesem Jahr für die Teams, die die gesamte Strecke fahren. Aber auch von den Städten, auch wenn dieser Beitrag in diesem Jahr wohl etwas nachjustiert wird: “Normalerweise gibt es eine “Venue Fee” von 60.000 Euro und Dienstleistungen, aber im aktuellen Kontext ist es schwierig, von den Städten, die andere Prioritäten haben, etwas zu verlangen”, erklärt der Organisator. Für die teilnehmenden Teams, eine Mischung aus Besitzern und Profis, ruft Christian Scherrer ein jährliches Betriebsbudget von 300.000 bis 500.000 Euro” auf, wohl wissend, dass eine gebrauchte GC32 zwischen 150.000 und 200.000 Euro verhandelt wird, ohne dass ein Neubau in Arbeit ist. Eine Spanne, die von den von uns befragten Teams mehr oder weniger bestätigt wird: bei Alinghi beläuft sie sich auf 320.000 Euro “ohne Gehälter”; bei der jungen Swiss Foiling Academy ist sie mit “300.000 Schweizer Franken” (275.000 Euro) laut Co-Skipper Julien Monnier bescheidener; für das Black Star Sailing Team, ein Schweizer Team, das 2019 an den Start geht, schätzt sein Chef Christian Zuerrer (11 Teilnahmen an der Tour Voile) die Ausgaben auf rund 400.000 Euro für das Jahr.

Teams, die zur Saisoneröffnung sechs an der Zahl sind (es gibt 27 Boote auf der Welt), wie in 2019. Dies ist jedoch weniger als 2018 (7 über die gesamte Saison), als 2017 (9) und als 2016 (11). “Es ist eine kleine Flotte, aber es ist eine gute Basis”, relativiert Christian Scherrer. Wegen der Reisebeschränkungen sind es nur europäische Teams, aber im zweiten Teil der Saison, speziell für die Weltmeisterschaft, sollten wir die Amerikaner (Argo), einige Australier, die Schweizer vom Team Tilt und wahrscheinlich zwei oder drei andere dabei haben – ich denke, wir sollten bei der Weltmeisterschaft auf zehn Boote kommen. “

Sébastien Rogues: “I’ve largely found what I want here

Absent this season, Sébastien Schneiter, 2018 world champion on Team Tilt (Alinghi was crowned in 2019), confirms his probable arrival in Villasimius: “This year, as we are participating in the 49er Games (with Lucien Cujean), it was not possible to take part in the circuit, but we hope to show up at the world championship. The GC32 remains a good medium with simple boats, excellent teams, good visibility for sponsors and the possibility of bringing guests on each day of competition. “Indeed, despite its age (it was launched in 2014), the GC32 remains an attractive boat in the eyes of all those who remain loyal to the circuit. “Compared to the new boats, it still has a great card to play, we call it our moped!” says Thierry Fouchier, who is in charge of the mainsail trimming for the Zoulou crew, led by an owner-driver, Erik Maris. It’s a really nice boat and quite complete, we’re all abseiling in the straps, it’s quite physical and it requires a lot of coordination in the manoeuvres. When you come back in the evening, everyone has a good feeling. “

Ex of the circuit on which he spent three years under the colours of Engie, Sébastien Rogues, today at the helm of Ocean Fifty Primonial, is full of praise for the boat and the tour: “In terms of adrenaline, technique and above all learning to fly, which was the main objective for us when we entered the GC32, I have largely found my satisfaction. The boats are amazing, sometimes we were downwind at 35 knots trying to do our lay-line. You might think from the outside that it’s an owner’s circuit, but the level is huge. “

“What I like about GC32 is the strict one design, it’s direct sport, it’s the team that makes the difference, not the size or the technology of the boat,” adds Christian Zuerrer from Switzerland. His compatriot Nils Frei, now a coach at Alinghi after having been part of the crew since the team’s GC32 debut in 2015, agrees: “It’s a boat we really like, the one we learned to sail together as a team. It’s healthy, fast, fun and easy to set up, you don’t spend a lot of time setting up and taking down. And above all, it allows you to do good level racing, there aren’t that many events on the foiling circuit today. “

 

Three out of six teams are Swiss

Like Zulu, Alinghi is combining the GC32 Racing Tour and the TF35 Trophy this year, two circuits that are trying not to step on each other’s toes to allow for bridges: “There are discussions between the two classes that are agreeing on the calendar,” confirms Nils Frei. He also believes that the two are complementary: “They are two rather different flying concepts, but we can learn things on one that we can apply to the other and vice versa. It’s still two foiling boats that go fast and where communication is extremely important. “Thierry Fouchier adds: “The two supports are complementary in terms of the cohesion they require, on the other hand, the TF is a new concept with a boat that flies upwind very early on and an automatic flight system; in the GC32, the flight and trim part is adjusted manually, there is more of a human touch and feeling.” Of the six teams competing this season, three are in fact Swiss (Alinghi, Swiss Foiling Academy, Black Star), a coincidence? Foiling has really developed a lot in Switzerland,” answers Nils Frei. Our waters, with not too many waves on the lakes and thermal conditions that allow the boats to fly early on, are well adapted. People have seen the GC32s evolve, they have been impressed and have taken a liking to it, like Realteam, Tilt, Black Star now. “

And Swiss Foiling Academy, the little thumb of the 2021 season, which arrives with a project focused on young people and diversity: “We have set up a flying boat school to pass on our knowledge to young people who do not necessarily have the means to access this type of boat and to help new talent emerge, explains Julien Monnier. The idea, at the beginning, was to provide a pool of crew for the TF35s, but as the budgets are quite high, we thought that before bringing them on such machines, we had to teach them to sail on 100% manual boats, which led us to the GC32, the model above the Flying Phantom, on which we started the school. We want to stay on the circuit as long as possible, it’s a great opportunity to compete with professional teams like Alinghi or Red Bull.

A boat to develop?

Newcomers to the SailGP circuit this season, Team Rockwool Racing from Denmark, are also using the GC32 Racing Tour to increase their flying hours, as skipper Nicolai Sehested tells Tip & Shaft: “For us, the GC32 Racing Tour is a great opportunity to hone our foiling skills on a fast boat and, more importantly, to compete against other top teams and sailors in race conditions. As one of the newer teams in SailGP, we know that we can’t close the gap on the top teams without doing more than the others. For a new team like ours with a long-term vision, the GC32 Racing Tour is a perfect opportunity. “Some are doing it, like Rockwool, maybe the Spanish because there’s going to be an event there, but I think it’s quite different from the F50 and a lot of guys would rather go and do the Moth World Championship on Lake Garda. “

For Thierry Fouchier, the solution to attracting F50 teams could be through an evolution of the boat: “The only thing this boat lacks is to fly upwind, it’s the fashion now, it could be a natural evolution to allow the boat to stay in the game. “

Photo : Sailing Energy / GC32 Racing Tour